2008年11月7日 星期五

Artist statement 創作自述

创作自述

自2002年七月远赴英伦,其在创作一幅作品的过程中, 在初期我未曾预想画面的表现会是如何? 我会试着平静心情, 专注自己的呼吸去面对眼前空白的画布, 等到信心一刻的来到时, 我会摒住呼吸,运用身体的力量, 将力量传递到画笔上,进而将颜料表现在画布上。至于自信的来源是什么? 我所运用的方法是想象我是一座屹立不摇的大山和澎湃的大河, 当河水流动时, 有时会因遇到障碍而流速减缓了, 但当过了障碍后,一切的流畅和自由又再次的来到。所以想象我是一座大山往往是我运笔自信的来源, 而大河无穷尽的变化, 会是我画面构成的基本理论。运用身体力量的传递和呼吸的调节来构成画面的点、线和面。

我可以解释气韵生动和动态冥想是我作画的方法。绘画对我而言是一种视觉创意的开发,也是一种身心健康的活动而我也称它们为健康绘画。


Artist Statement

I was a resident artist in north London and moved to England, United Kingdom since July 2002. Personally, I think that art is a form of self-reflection and self-release. To me the process of painting is like meditation. My focus is just on one thing---paint. I realized the more I paint, the healthier I get. Therefore, painting for me is a healthy activity and it has already become a part of my life. When I paint, I do not preconceive what the painting will look like. I just imagine I am still like a strong mountain and flow like a great river. Stability is me source of confidence and forward ahead is my only way to go. When painting, sometimes I am free; sometime I am struggle. After doing a series of paintings, I found myself frequent contending with an innate ability to compose well-balanced arrangement of forms and shapes, no matter what I do.

Peter Lee 2006

沒有留言: